onsdag 13 maj 2009

en gammal intervju från GP.


Namn: Mika Berndtsdotter Ahlén
Ålder: 17 år.
Bor: I Linnéstaden tillsammans med mamma och syster.
Gör: Studerar andra året på Angeredsgymnasiets estetiska program.
Aktuell: Spelar en av huvudrollerna i filmen I taket lyser stjärnorna som har premiär den 30 januari samt är uttagen att tävla på filmfestivalen i Berlin.

Mika tar plats bland stjärnorna
Hon upptäcktes av sin lärare - sjuttonåriga Göteborgs-tjejen Mika Berndtsdotter Ahlén som spelar den ena huvudrollen i filmen I taket lyser stjärnorna.
På höger arm har Mika Berndtsdotter Ahlén tatuerat en svart stjärna. Hon gjorde den, nästan som en förnimmelse om att något skulle hända. För strax efter kom rollen i I taket lyser stjärnorna till henne. Filmen efter Johanna Thydells ungdomsroman med samma namn.För det var så det var. Teaterläraren på Angeredsgymnasiets estetiska program tipsade om Mika och medan 5000 andra tjejer väntade med nummerlapp på castings i Göteborg och Stockholm gled Mika förbi, gjorde sin provspelning och fick rollen som Ullis.- Ullis är ganska lik mig, både på utsidan och insidan. Liten och kaxig, det brukar jag få höra att jag är, berättar Mika. Filmen beskriver två världar. Den ena med mamma som är sjuk, den andra med kompisar och ett spirande tonårsliv. - Jag har varit med om mycket svåra saker i livet. Har haft problem i skolan och så. Att ha någon som alltid finns och hjälper en är viktigt. Det är vad filmen handlar om. Att orka även när det är jobbigt och hitta den där någon som hjälper dig. För Mika har det jobbiga vänt til något bra. Filminspelningen i Trollhättan, mötet med alla äldre rutinerade skådespelare, producenter och regissörer förändrade hennes liv. Sjutton år gammal har hon hittat sin del av världen och hon säger att det är underbart. Hon vill stå på scen och underhålla. Hon spelar teater, dansar, sjunger, spelar piano och gör det bra.- Det finns de som är avundsjuka och försöker vara taskiga. De skrattar när trailern visas eller säger att jag ser ful ut i filmen och jag tar åt mig både av det negativa och positiva. Men mest det sistnämnda. Hennes största stöd och supporter är mamma. Hon som alltid känt till dotterns dröm att bli skådespelerska. - Jag syns och hörs. Jag vill synas och höras. Är jag på en fest vet alla att jag är där. Så kan jag bäst beskrivas. Händelsernas centrum, det är Mikas naturliga hemvist. Hon tänker en stund och pratar om andra som gjort stora roller i ungdomsfilmer och sedan försvunnit. En av dem tänker hon inte bli. - Jag vill göra drama, komedi, teater och film, säger hon och ler med hela ansiktet. Därför längtar hon till Stockholm, staden som är vacker och för kulturarbetare erbjuder arbetstillfällen och den presitigefulla utbildningen på Scenskolan. Men än är det ett tag till Mika kan söka dit. Verkligheten just nu är Linnéstaden i Göteborg och tonårsliv med kompisar, fester och skola. Men också en stundande galapremiär och en resa till filmfestivalen i Berlin där filmen är uttagen att tävla.

1 kommentar: